Agrarwirtschaft

Kosten EU-Umweltstandards

Text in English >>

Die öffentliche Diskussion um die Zukunft der Landwirtschaft und der europäischen Agrarpolitik wird besonders von Forderungen nach zusätzlichen gesellschaftlichen Leistungen der Landwirtschaft bestimmt. Dabei greift das Motto „öffentliches Geld nur für öffentliche Leistungen“ zu kurz. Oft werden gesellschaftliche und Umweltkosten debattiert, die die Landwirtschaft verursachen soll. Der volle Umfang derjenigen gesellschaftlichen Leistungen, welche die Landwirtschaft schon heute erbringt, wird hingegen nicht in die Debatte einbezogen. Dabei sorgen Landwirte unter Einhaltung zahlreicher Klima-, Umwelt-, Natur- und Tierschutzstandards für eine nachhaltige Landwirtschaft, die anders arbeitet als in vielen Ländern außerhalb der Europäischen Union. Gleichzeitig muss die Landwirtschaft ihre Wettbewerbsfähigkeit in offenen und zunehmend globalisierten Märkten beweisen. In zahlreichen Produktbereichen besteht Wettbewerb mit anderen Erzeugungsregionen. Aufwendungen (d.h. Mehrkosten und Mindererlöse), die deutsche Landwirte über staatliche Standards und Auflagen zu tragen haben, um die Umwelt zu schützen und gesellschaftlich gewünschte Leistungen in vielen anderen Bereichen zu erbringen, wurden bislang wenig diskutiert und kaum untersucht, geschweige denn quantifiziert.

Hier setzt die Studie „Kosten europäischer Umweltstandards und von zusätzlichen Auflagen in der deutschen Landwirtschaft“ an. In einer Gemeinschaftsarbeit von Professor Dr. Helmut Karl, Ruhr-Universität Bochum, und Dr. Steffen Noleppa, Forschungsinstitut HFFA Research GmbH, analysieren die Wissenschaftler die von Umweltstandards und Auflagen in der Europäischen Union ausgehenden Mehrkosten und Mindererlöse für die deutsche Landwirtschaft auf sektoraler und betrieblicher Ebene und vergleichen die Situation in Deutschland mit der Situation in wichtigen Wettbewerbsländern außerhalb der EU.

Text in English

Costs of EU environmental standards
The public debate on the future of agriculture and Common Agricultural Policy (CAP) of the European Union (EU) is particularly determined by demands for additional social services to be provided by agriculture. In this context, the term “public goods only for public services” is often discussed. Oftentimes environmental costs caused by the agricultural sector are heavily discussed. However, the efforts and expenses already incurred for environmental protection and other societal benefits by the agricultural sector are often neglected.

In compliance with a wide range of climate, environmental, nature and animal welfare standards, farmers ensure sustainable agriculture, which operates differently than in many countries outside the European Union. At the same time, agriculture has to prove its competitiveness in open and increasingly globalised markets. With regard to many product areas, farmers are working in direct competition with other regions of agricultural production. Expenses and costs (i.e. increases in production costs as well as foregone revenue due to individual standards and regulations) which German farmers have to bear by government regulation and standards in order to protect the environment and to provide socially desired services in many other areas have been little discussed so far, hardly examined and certainly not quantified.

This is precisely what the study “Costs of European environmental standards and additional regulations for German agriculture” aims to calculate. The joint work of Prof Dr Karl (Ruhr University Bochum) and Dr Noleppa (Research Institute HFFA Research GmbH) presents a comprehensive analysis of the additional costs for German agriculture, which are incurred through different environmental standards and additional regulations in the EU. These additional costs are then compared to the corresponding costs of important competing non-EU competitor countries. The calculations are conducted in a manner which allows extrapolation not only to the sectoral level in Germany, but also to a single farm level. Therefore, costs are defined as increases in production costs, as well as foregone revenue due to individual standards and regulations. Consequently, the goal of this study is to minimize this particular knowledge deficit; but it does not aim to compare, for example, environmental costs caused by the agricultural sector to the costs incurred through environmental standards and regulations.

DIE STUDIE WURDE VOM DBV INITIIERT UND MIT UNTERSTÜTZUNG DER LANDWIRTSCHAFTLICHEN RENTENBANK ANGEFERTIGT.